Woning blijft goede investering – één op vier Belgen renoveert een bestaande woning

• Naar aanleiding van BATIBOUW heeft AXA Bank met onderzoeksbureau Insites 800 huiseigenaars ondervraagd over allerlei aspecten met betrekking tot wonen en (ver)bouwen.
  • Belgen geloven nog steeds in een huis als goede investering - zo schat 62% de meerwaarde van hun huis hoger dan de opbrengst van sparen.
  • Bijna 6 op de 10 Belgen geeft aan een bestaande woning te hebben, 40% bewoont een nieuwe woning.
  • Co-housing wordt vandaag nog niet vaak gedaan, al staat 17% van de Belgen open voor co-housing onder de vorm van kangoeroewonen.

Belg vindt woning nog steeds goede investering

Gemiddeld 62% procent van de bevraagde huiseigenaars vindt een eigen woning vandaag nog steeds een goede investering en schat de meerwaarde van hun huis hoger dan de opbrengst van sparen. Bij de 51-65-jarigen deelt 70% die mening en bij de jongvolwassenen (20 tot 35-jarigen) is dit 50%. Daarnaast is 67% van de respondenten ervan overtuigd dat de waarde van hun woning gestegen is sinds de aankoop. De oudere generaties geloven nog sterker in hun woning, zo denkt 25% van de 51 tot 65-jarigen dat hun woning ondertussen zelfs verdubbeld is in waarde.

De voornaamste redenen om een eigen woning te willen:

1. Een algemene investering voor eigen toekomst
  2. Huurprijzen liggen hoger dan kosten verbonden aan de afbetaling van het krediet
  3. Een investering voor de kinderen

1 op de 4 Belgen renoveert een bestaande woning

58% van de Belgen zegt een bestaande woning te hebben en 42% beschrijft hun huidige woonst als een nieuwe woning.

Bestaande woning: Een derde van de respondenten heeft hun bestaande woning amper of niet gerenoveerd en een vierde ging voor een grondige of totaalrenovatie.
Nieuwe woning: 42% kiest voor een nieuwe woning in samenwerking met architect, bouwpromotor of als sleutel-op-de-deur formule, voor dit laatste kiest 12% van de huiseigenaars.

De voornaamste redenen om te kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning:

1. Meteen een afgewerkte woning hebben
  2. Op voorhand weten wat de totale kost is
  3. Geen zin hebben om zelf te verbouwen

Co-housing en kangoeroewonen

Bij co-housing delen familieleden of vrienden enkele faciliteiten van hun woning. Vandaag wordt dat echter nog weinig gedaan. Er wordt vaakst een huis gedeeld met familie, al staan de jongvolwassenen ook open om dat met vrienden te doen.

Belgen zijn vaakst te vinden voor co-housing in de vorm van

1. Een gemeenschappelijke garage of tuin
  2. Een gemeenschappelijke wasruimte
  3. Een kangoeroewoning

Vooral dat laatste is interessant - 17% van de respondenten staat open voor kangoeroewonen. Een kangoeroewoning is een woonst die ruimte biedt voor twee gezinnen. Het wordt meestal gedaan door kinderen en ouders of grootouders die dan beroep kunnen doen op elkaar voor hulp en de lasten van hoge grond- of bouwprijzen kunnen delen.

Pascal De Decker, hoofddocent Architectuur aan KU Leuven: “Collectief wonen wordt vandaag nog weinig ondersteund door ons huidige geïndividualiseerd model, het systeem omvormen gebeurt niet van de ene dag op de andere. Bovendien gaan vrienden of familie met co-housing een lange termijn samenwerking met elkaar aan, wat niet steeds een evidentie is. Samenwonen met familie biedt in de vorm van kangoeroewonen echter wel een mooi alternatief in de strijd tegen vereenzaming van ouderen – daar is zeker nog potentieel.”