We starten steeds vroeger met pensioensparen

Donderdag 27 oktober 2016

• Op 10 jaar tijd daalde de gemiddelde leeftijd waarop een pensioenspaarrekening werd geopend bij AXA Bank van 38 jaar naar 35 jaar.

• Meer dan de helft van alle pensioenspaarders (51%) stort ieder jaar minstens het maximumbedrag voor fiscale aftrek van 940 euro.

• 40% van de AXA Bank-klanten kiest voor 12 of meer stortingen per jaar. 15% gaat voor twee stortingen en amper 8% stort één keer per jaar.

• Bij AXA Bank kunnen klanten pensioensparen via PC Homebanking en vanaf december dit jaar ook vanop de smartphone of tablet op de mobile banking app.

• Wie nu overstapt naar AXA Bank voor pensioensparen ontvangt 100 euro. De welkomactie start op 2 november.

De voorbije tien jaar is de gemiddelde leeftijd om te starten met een pensioenspaarrekening aanzienlijk afgenomen. Zo begon de gemiddelde pensioenspaarder in 2006 nog op 38-jarige leeftijd met pensioensparen en vijf jaar geleden op net geen 37 jaar. Vandaag is de gemiddelde starter 35 jaar. Pensioensparen kan bij AXA Bank vanaf 18 jaar.

Meer dan de helft van de AXA Bank-klanten kiezen voor het maximumbedrag van 940 euro voor fiscale aftrek. Deze groep is met gemiddeld 46 jaar iets ouder dan de klanten die beslissen om minder te storten (41 jaar).

Een pensioenspaarrekening is van onbepaalde duur en heeft een minimumlooptijd van 10 jaar. Klanten kunnen kiezen voor één jaarlijkse storting of voor meerdere stortingen verspreid over het hele jaar, dit met een minimumbedrag vanaf 25 euro.

Bij AXA Bank opteert 40% van de klanten voor twaalf of meer stortingen per jaar. 15% stort twee maal per jaar en amper 8% gaat voor een eenmalige storting. Ten slotte stort een derde van de klanten niet ieder jaar. Deze groep bestaat uit opvallend veel 65-plussers. Hoewel de pensioenspaarrekening nog doorloopt, deponeren ze geen extra geld meer.

Pensioensparen bij AXA Bank.

AXA Bank geeft haar klanten de keuze uit pensioenspaarfondsen die een verschillende spreiding tussen aandelen en obligaties aanbieden.

Wie nu overstapt naar AXA Bank voor pensioensparen ontvangt 100 euro. De welkomactie start op 2 november. Een pensioenspaarrekening openen kan nu via homebanking en zal vanaf december dit jaar ook mogelijk zijn met de AXA Mobile banking app op smartphone en tablet.