Sterke resultaten in moeilijke omgeving

• AXA Bank noteert sterke commerciële resultaten in 2016 met onder meer een recordproductie in kredietverlening en een opvallende stijging in beleggingen.
  • De nettowinst van de Belgische activiteiten voor 2016 bedraagt 79 miljoen euro, een resultaat dat beïnvloed werd door de aanhoudende lage rentes en de vele herfinancieringen van woonkredieten. De totale nettowinst, inclusief het resultaat na de verkoop van de activiteiten in Hongarije, bedraagt 98 miljoen euro.
  • Het succes van de gekozen strategie werd in 2016 bevestigd door een hogere rating bij Standard&Poors (A+) en de verkiezing tot ‘Bank van het Jaar’ door de lezers van Bankshopper.be

Groei in alle bedrijfstakken.

In 2016 slaagde AXA Bank erin te groeien in alle bedrijfsactiviteiten. Bij kredietverlening werd een nieuw record gevestigd met een productie nieuwe woonkredieten van 2,9 miljard euro (+2% ten opzichte van 2015). 18.000 Belgische gezinnen konden rekenen op de steun van AXA Bank voor de aankoop van een nieuwe woning. De productie van professionele kredieten schoot verder de hoogte in (+19% ten opzichte van 2015).

Ondanks de lage rentes op de spaarboekjes, groeiden de volumes verder aan met 7% tot 13,1 miljard euro. De stijging is voornamelijk te danken aan de terugkoopactie van crest20 bij AXA Verzekeringen, waardoor vrijgekomen sommen vaak op spaarboekjes werden gestort. Soms tijdelijk aangezien een deel ook voortvloeit naar beleggingen in AXA fondsen.

Op vlak van beleggingen werd 296 miljoen euro méér belegd in AXA fondsen dan het jaar ervoor. In commissie-inkomsten betekent dat 5 miljoen meer voor AXA Bank dan in 2015. “Een belangrijke shift,” zegt CEO Peter Devlies. “We willen in de toekomst minder afhankelijk worden van rentegevoelige inkomsten en meer halen uit verkoop op commissie.”

Klanten raken steeds meer overtuigd om de begeleiding van hun vermogen aan AXA Bank toe te vertrouwen. “Een bewuste keuze,” zegt CEO Peter Devlies. “We willen meer zijn dan productverkopers, maar een echte vertrouwensrelatie op lange termijn opbouwen met onze klanten.”

Operationeel resultaat van Belgische activiteiten en nettowinst onder druk door lage rentes

De sterke commerciële resultaten worden beïnvloed door de aanhoudende lagerenteomgeving, de vele herfinancieringen en vervroegde terugbetalingen van woonkredieten. Dat zorgt enerzijds voor extra inkomsten uit wederbeleggingsvergoedingen in het jaar zelf maar duwt anderzijds het renteresultaat voor de komende jaren naar beneden.

Het operationeel resultaat daalt met 16 miljoen euro tot 74 miljoen euro. De nettowinst voor 2016 voor de Belgische activiteiten is 79 miljoen euro, 24 miljoen euro lager dan in 2015. Daarnaast leverden de activiteiten van Hongarije nog een nettowinst op van 19 miljoen euro zodat de geconsolideerde nettowinst afsluit op 98 miljoen euro. Het rendement op eigen vermogen (RoE) bedraagt een gezonde 8% voor 2016.

Lagere kosten door strategische keuzes

In 2016 daalden de risicogerelateerde kosten met 7 miljoen euro dankzij de de-risking strategie die al enkele jaren toegepast wordt en de voorzichtige aanpak bij kredietaanvragen. Orgelpunt was de verkoop van de Hongaarse tak van AXA Bank aan OTP Bank (aangekondigd in februari en afgerond in november). Daardoor is de volledige focus van AXA Bank opnieuw gericht op de Belgische markt voor particuliere gezinnen en kleine ondernemingen, zoals aangekondigd in het transformatieplan van 2014.

Dankzij een strikte kostenbewuste cultuur daalden de algemene kosten met 4 miljoen euro. Helaas worden die doorgedreven inspanningen geneutraliseerd door opnieuw stijgende bankentaksen die nu 55 miljoen euro bedragen.

Sterker dan ooit

Toch was 2016 een bevestiging van de soliditeit van AXA Bank: Standard&Poors verhoogde zijn lange termijn rating voor AXA Bank tot A+, de hoogste rating voor een Belgische bank. De kernkapitaalratio (CET1) bereikt 19,3%, beduidend hoger dan de opgelegde kapitaalvereisten door de Europese Centrale Bank (ECB).

Begin december verkozen 180.000 lezers van Bankshopper.be AXA Bank tot ‘Bank van het Jaar’. “Vooral de combinatie van een dicht netwerk van lokaal verankerde agentschappen en gebruiksvriendelijke online toepassingen, kan onze klanten bekoren,” besluit Peter Devlies. “Voor advies in belangrijke beslissingen gaat een klant graag langs op kantoor, terwijl dagelijks bankieren online heel vlot kan.” In 2016 haalde AXA Bank de kaap van 300.000 klanten die online bankieren.