Steeds meer online aankopen met kredietkaart

• 1 op 4 aankopen met een Visa kaart gebeurt vandaag online. De proportie online aankopen is gestegen met ongeveer 25% ten opzichte van vorig jaar.

• Via het internet worden eerder kleinere aankopen gedaan met de Visa kaart. Het gemiddelde bedrag van online aankopen ligt de helft lager dan in de fysieke winkel.

• 1 op 10 online aankopen gebeurt bij Belgische webwinkels.

Vandaag gebeurt één op vier aankopen met Visa kaart op het internet. Dat blijkt uit cijfers van AXA Bank over het gebruik van Visa kaarten in de eerste 5 maanden van dit jaar. Het percentage van de aankopen met Visa kaart dat via het internet gebeurt, blijft elk jaar stijgen. In de eerste helft van 2015 gebeurde nog maar één op vijf aankopen online. Het percentage transacties met Visa kaart via het internet is op één jaar tijd met ongeveer 25% gestegen.

Het gemiddelde bedrag per aankoop ligt lager voor aankopen via het internet. Gemiddeld geeft de AXA Bank klant 56 euro uit bij online aankopen met de Visa kaart, terwijl dat gemiddelde voor aankopen in de winkel op 115 euro ligt. Dit kan erop wijzen dat klanten online vaker kleinere aankopen doen, zoals het maandelijks betalen van hun gsm-abonnement.

Opvallend: slechts 10% van de online aankopen met Visa kaart gebeurt bij Belgische webwinkels of bedrijven. De klant doet maar liefst 86% van zijn aankopen via het internet bij niet-Belgische Europese bedrijven, zoals het Duitse Zalando (ook zalando.be wordt als Duits gecategoriseerd). Webwinkels van Amerikaanse of Canadese bedrijven doen het iets minder: zij zijn goed voor 3% van de online aankopen met kredietkaart.

Populariteit webwinkels volgens aankopen met Visa kaart:
1. Europees (86%)
2. Belgisch (10%)
3. Amerikaans of Canadees (3%)
4. Andere (1%)

Voor welk soort aankopen wordt de Visa kaart het meest gebruikt? De AXA Bank klanten betalen met hun kredietkaart voornamelijk voor vrijetijdsaankopen (shoppen of hobby), op restaurant of hotel en in de supermarkt. Ook online maken supermarktaankopen een groot deel uit van de transacties met Visa kaart (12%). Hobbyspullen worden dan weer duidelijk vaker online gekocht dan in de fysieke winkel: ze zijn goed voor 31% van de online aankopen, tegenover 11% van de aankopen in fysieke winkels.

Visa kaarten bij AXA Bank: eenvoudig en goedkoop

Visa Classic Gratis Gratis transacties in EUR in binnen- en buitenland. Wereldwijde acceptatie netwerk en eenvoudige oplossing voor online aankopen.
Visa Premium Plus € 4,40 per maand Gratis transacties in EUR in binnen- en buitenland. Extra voordelen zoals reisbijstand, annulatieverzekering, een online aankoopverzekering en een verlengde fabrieksgarantie.

Nog enkele tips voor veilig online betalen:

• Controleer steeds of je je op een beveiligde webpagina bevindt (te herkennen aan de vermelding https, het slotje en de groene kleur in de adresbalk van je browser) voor je tot de betaling overgaat.
  • Probeer je online aankopen zo vaak mogelijk met je Visa kaart te doen. Met de aankoopverzekering bij de Visa Premium Plus kaart ben je verzekerd tegen een foute levering, diefstal of beschadiging (wanneer je de aankoop met de Visa kaart betaalt). Bovendien geniet je van een verlengde fabrieksgarantie.
  • Dankzij 3D-Secure betaal je veilig. Je ondertekent je online aankoop gewoon met een ‘elektronische handtekening’ door middel van de unieke code die je kaartlezer genereert (net zoals bij homebanking).
  • Controleer de transacties op je maandelijkse uitgavenstaat van de Visa kaart.
  • Let op voor verborgen kosten wanneer je iets koopt via het internet, want soms afficheert men niet meteen de eindprijs. Controleer of het eindbedrag overeenkomt met het geafficheerde bedrag voor je tot betaling overgaat.
  • Toch iets vreemds opgemerkt tijdens de aankoop of op je maandelijkse uitgavenstaat? Of werd je kaart gestolen? Hou altijd het nummer van Card Stop bij de hand: +32 70 344 344. Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag bellen om onmiddellijk je kaart te laten blokkeren. Je krijgt zo snel mogelijk een nieuwe kaart. Let op: Card Stop vraagt altijd om je rekeningnummer. Zorg dus dat je het bij de hand hebt als je belt.