Saldo zichtrekening op 10 jaar tijd verdubbeld

• Op tien jaar tijd is het gemiddeld saldo op een zichtrekening bij AXA Bank verdubbeld van ongeveer 2000 tot 4000 euro. Tijdens de laatste tien maanden zien we nog een toename van 10%.
  • Een dergelijke passieve vorm van geldbeheer is geen voordelige situatie voor de klant aangezien geld op een zichtrekening niets opbrengt. AXA Bank raadt klanten aan om na te denken over spreiding van hun portefeuille naar een spaarrekening, pensioenspaarfonds of beleggingsmogelijkheden te verkennen na een gesprek met een bankagent.
  • De beleggingsproducten bij AXA Bank winnen overigens snel aan succes. Sinds de lancering van het recurrent beleggingsplan in juni stapten al meer dan 2000 klanten in een beleggingsplan.

Spaarders laten hun geld steeds vaker op hun zichtrekening staan. De voorbije tien jaar is het gemiddeld saldo op een zichtrekening verdubbeld van gemiddeld 2111 euro in januari 2006 tot 4067 euro in januari 2016. Over de laatste tien maanden zien we een toename van maar liefst 10%, met een gemiddeld saldo van 4483 euro op de zichtrekening.

Door de lage rentevoeten wordt het renteverschil tussen een zicht- of spaarrekening steeds kleiner, net als het financieel voordeel voor de spaarder. Mensen oordelen dus dat het weinig tot niets meer opbrengt om geld over te dragen naar de spaarrekening.

“Dit leidt tot een minder actieve vorm van geldbeheer.” Verklaart Jos Stappers, beleggingsexpert bij AXA Bank. Spaarders zijn geneigd om grotere sommen op hun zichtrekening te laten staan met hun toekomstige uitgaven in het achterhoofd en kiezen voor de gemakkelijkste oplossing en het geld gewoon te laten staan.”

“Dat is echter niet steeds de beste oplossing,”
voegt hij eraan toe: “Gezien de lage rentevoeten de inflatie zelfs niet compenseren verliezen de klanten aan koopkracht. Dit betekent dat men met het geld dat men “liquide” laat staat morgen minder kan kopen dan vandaag. De inflatie maakt immers de producten jaarlijks gemiddeld 2% duurder. Als je daar een quasi nulvergoeding vergoeding tegenover plaatst, is de rekening snel gemaakt.”

Wat kunnen spaarders dan wel doen met die niet-renderende som geld op hun zichtrekening?

• Klanten kunnen opteren om het geld op de zichtrekening over te zetten naar hun spaarrekening. Dat zal op lange termijn steeds voordeliger blijken dan het gewoon te laten staan. Met de AXA Bank St@rt2Bank fidelity spaarrekening ontvangen klanten bovenop de basisrente een getrouwheidspremie van 0,25% per jaar. Geld dat men niet meteen nodig heeft kan op deze manier toch renderen.
  • Daarnaast is sparen voor het pensioen steeds een goede investering. AXA Bank heeft 3 pensioenspaarfondsen in het gamma Wie nu met zijn pensioenspaarrekening overstapt naar AXA Bank ontvangt 100 euro
  • Een derde mogelijks interessante optie is beleggen. AXA Bank beschikt vandaag over een compleet en eenvoudig beleggingsaanbod. De verschillende soorten fondsen zorgen dat de belegger de producten op zijn noden en wensen kan doen aansluiten. Bovendien bestaat nu ook de mogelijkheid om te investeren via een recurrent beleggingsplan – dit wil zeggen dat de klant zelf kiest hoeveel en hoe vaak hij wil investeren in het fonds, vanaf 25 euro. Deze formule kent een groot succes: reeds 2000 klanten kozen sinds de lancering in juni voor een recurrent beleggingsplan.

Beleggingsexpert Jos Stappers verduidelijkt: “Het is belangrijk om toekomstige uitgaven chronologisch in kaart te brengen. Op basis daarvan kan de spaarder bepalen hoeveel geld hij op een zicht- of spaarrekening wenst te laten staan voor onverwachte uitgaven en welke bedragen hij pas over enkele jaren nodig heeft. AXA Bank-agenten bekijken tijdens een financiële check-up de beleggingsmogelijkheden op maat van de klant. Een juiste match resulteert immers in een verhoogde kans op een correct rendement.”

AXA Bank focust op een gepersonaliseerde aanpak om de situatie van iedere klant in kaart te brengen en vervolgens na te gaan wat de mogelijkheden zijn, rekening houdend met de familiale en financiële situatie en de korte- en lange termijn doelstellingen van de klant.

Isabeau De Cleen Axa Bank