Michael Jonker versterkt de Raad van Bestuur van AXA Bank Belgium

Dinsdag 19 december 2017

• Vanaf 1 januari 2018 zal Michael Jonker deel uitmaken van de Raad van Bestuur van AXA Bank Belgium als onafhankelijk bestuurder.
  • Hij vervangt Marc Bellis.

Michael Jonker, 66 jaar, is afkomstig uit Nederland. Tijdens zijn loopbaan vergaarde hij ervaring in de Nederlandse en Belgische banksector. Na het behalen van zijn MBA in Finance aan de University of Oregon, keerde hij terug naar Nederland om daar zijn carrière te starten bij Bank of America. In 1984 maakte hij de overstap naar Banque Paribas Nederland. In 1985 vervoegde hij de Nederlandsche Middenstands Bank, de latere ING Bank. Daar nam hij verschillende commerciële en risk management functies op, zowel binnen Nederland als de divisie Buitenland. In 1998 werd hij aangesteld als Global Head Credit Risk Management van ING Bank, verantwoordelijk voor het kredietbeleid wereldwijd. Sinds 2002 was hij als Gedelegeerd bestuurder van ING België verantwoordelijk als Chief Risk Officer, tot zijn pensioen in september 2016.

Michael Jonker wordt vanaf 1 januari 2018 Onafhankelijk Bestuurder in de Raad van Bestuur van AXA Bank en vervangt zo Marc Bellis. De benoeming is onder voorbehoud van het akkoord door de toezichthouder.

“Ik kijk ernaar uit om toe te treden tot de Raad van Bestuur van AXA Bank Belgium. AXA Bank is een sterke speler op de Belgische bankenmarkt die de klant centraal stelt. Dat doen ze door middel van een model van persoonlijke adviesverlening, ondersteund door digitale tools.” [Michael Jonker]

Als gevolg van deze benoeming bestaat de Raad van Bestuur voortaan uit de volgende 13 leden:

• De voorzitter: Jef Van In
  • Zes uitvoerende bestuurders: Peter Devlies (CEO), Emmanuel Vercoustre, Peter Philippaerts, Jeroen Ghysel, Françoise Gilles en Frank Goossens.
  • Drie niet-uitvoerende bestuurders: Benoit Claveranne, Patrick Lemoine en Marie-Cécile Plessix.
  • Drie onafhankelijke bestuurders: Philippe Rucheton, Patrick Keusters en Michael Jonker.