Meer dan helft jongvolwassenen krijgt financiële steun bij aankoop woning.

Net zoals januari rond het Autosalon draait, staat februari in het teken van BATIBOUW. Vorig jaar identificeerde AXA Bank verschillende trends met betrekking tot bouwen en verbouwen. Dit jaar werden de trends aan de hand van kwantitatief onderzoek gedetailleerder onderzocht. Onderzoeksbureau Insites bevroeg in opdracht van AXA Bank bijna 800 huiseigenaars over verschillende aspecten met betrekking tot hun woning.

Heilig principe van 1/3 staat op de helling.

Het 1/3 principe bepaalt dat de maandelijkse afbetaling van een woning niet meer dan 1/3 van het inkomen mag bedragen – een regeltje dat vroeger als maatstaf werd gebruikt. Vandaag staat dit onder druk: van de jongste generatie (20-35j) besteedt 43% van de huiseigenaars meer dan een derde van hun loon aan de hypothecaire lening. Twintig jaar geleden spendeerde slechts 19% meer dan een derde van hun loon aan hun woonkrediet. Daarboven zien we dat de jongere generatie maandelijks meest afbetaalt, ongeveer 14% meer dan de 50-plussers.

AXA Bank bevestigt deze evolutie binnen de eigen klantenportefeuille. De budgetratio, de verhouding van afbetaling tot inkomen, is bij de jongste leeftijdsgroep 40%. Enkel de 50-65 jarigen voldoen aan de 1/3 regel – bij hun is deze verhouding namelijk exact 33%. Uiteraard is het belangrijk een buffer in te bouwen, maar deze regel is niet steeds de beste maatstaf. Een goede budgetplanning in combinatie met een haalbaar afbetalingsplan is een waardevollere methode.

Het beschikbaar inkomen speelt een essentiële rol. Dat is het bedrag dat men overhoudt na de maandelijkse afbetaling van het woonkrediet. verklaart Nele Bamps, Head of Product Management Credits bij AXA Bank. “AXA Bank hanteert als richtlijn 1200 euro voor een koppel en 1000 euro per maand voor een alleenstaande. De voorbije tien jaar is het gemiddeld beschikbaar inkomen bij AXA Bank-klanten met bijna 40% toegenomen. Naarmate het inkomen stijgt, vermindert de relevantie van de 1/3 regel - wat er op het einde van de maand overblijft telt.”

Financiële hulp van familie.

Het onderzoek toont ook aan dat ouders steeds vaker bijspringen om hun kind aan een woning te helpen.  Vandaag krijgt 60% van de 20 tot 35-jarigen financiële hulp van de ouders bij de aankoop van hun woning. Bij de 36 tot 50-jarige ontving 34% een financieel zetje toen ze hun eerste woning aankochten. Van de oudste generatie van de steekproef, de 50-65-jarigen, kreeg slechts 22% financiële hulp op het moment dat ze hun eerste woning kochten of bouwden.

Het is voor jongeren steeds moeilijker om op eigen houtje hun droom van een eigen huis te realiseren. De woningprijzen stijgen, maar hetzelfde geldt voor de huurprijzen. Daarom verkiest de huidige generatie toch nog vaak kopen boven huren - de huurprijs van een appartement bedraagt soms even veel dan de afbetaling van een woonkrediet. Dat laatste argument in combinatie met het geloof in een huis als investering voor de toekomst, blijken vandaag de belangrijkste drijfveren om een eigen huis te willen.

Joeri Van Den Bergh, Genexpert bij Insites: "Het is opvallend dat Belgische Millennials met de baksteen in de maag geboren zijn. Doorgaans is het een generatie die meer belang hecht aan het hebben van middelen dan het hebben van een eigendom. Het blijkt dat zij voor de belangrijkere levensbeslissingen toch teruggrijpen naar de traditionele waarden (huisje, tuintje, boompje) zoals ze die meekregen van hun babyboom ouders.