Marie-Cécile Plessix en Patrick Keusters versterken de Raad van Bestuur van AXA Bank Europe

Sinds 2 januari 2016 maken Marie-Cécile Plessix en Patrick Keusters deel uit van de Raad van Bestuur van AXA Bank Europe als respectievelijk niet-uitvoerend bestuurder en onafhankelijk bestuurder.

Marie-Cécile Plessix, 47 jaar, is afkomstig uit Frankrijk. Ze studeerde af als master in Banking & Finance en behaalde daarna een DEA aan de Universiteit van Dauphine in Parijs. Ze begon haar carrière bij het audit-departement van Deloitte in 1992, waarna ze 5 jaar bij het HSBC werkte in Parijs. In 2001 vervoegde ze AXA, bij de centrale financiële directie van de Groep, en in 2007 ging ze aan de slag bij AXA Banque France als Finance, Legal en Controle Director. In 2011 nam ze daar de leiding van de operationele platformen in handen. Momenteel is Marie-Cécile Plessix directrice van Klantenrelaties en Marketing van de retailactiviteiten van AXA Banque France (kredieten, daily banking en sparen). Bij AXA Bank Europe zal ze de rol van niet-uitvoerend bestuurder op zich nemen.

Patrick Keusters, 56 jaar, behaalde zijn licentiaat in de Rechten aan de KU Leuven en koos daarna nog voor een licentiaat in het Management (Vlerick – RUG). Hij startte zijn loopbaan meteen in de banksector bij Citibank. In 1991 maakte hij de overstap naar Bank Degroof NV, waar hij zijn carrière gedurende 24 jaar verder kon uitbouwen. Sinds september 2004 was hij daar Gedelegeerd Bestuurder, verantwoordelijk voor Operations, Kredieten, Boekhouding, Compliance, Legal en het Luxemburgs filiaal. Verder is hij ook voorzitter van de Beleidsraad van het Belgisch Poolsecretariaat, voorzitter van de Vlaamse Hockey Liga en bestuurder bij Virix NV. Patrick Keusters wordt bij AXA Bank Europe onafhankelijk bestuurder, voorzitter van het Audit Comité en lid van het Risk Comité.

Patrick Keusters: “Ik verheug mij toe te treden tot de Raad van Bestuur. AXA Bank Europe is een sterke speler op de Belgische bankenmarkt, geleid door een ambitieus en competent management team.”

Als gevolg van deze twee benoemingen bestaat de Raad van Bestuur voortaan uit de volgende 13 leden:

• De voorzitter: Jacques de Vaucleroy
  • Zes uitvoerende bestuurders: Jef Van In (CEO), Emmanuel Vercoustre, Françoise Gilles, Sabine De Rycker, Jeroen Ghysel en Céline Dupont.
  • Drie niet-uitvoerende bestuurders: Patrick Lemoine, Frank Koster en Marie-Cécile Plessix
  • Drie onafhankelijke bestuurders: Philippe Rucheton, Marc Bellis en Patrick Keusters

Gendergelijkheid: een belangrijk topic voor AXA

Deze veranderingen zorgen ervoor dat er weer een extra vrouw toetreedt tot de Raad van Bestuur, waardoor het totale aantal vrouwen op 4 komt te staan (4/13). Uit recente cijfers van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen blijkt dat het gemiddelde percentage vrouwen in bestuursraden slechts 12 à 14% bedraagt voor de financiële sector. AXA Bank Europe is trouwens de enige bank in Europa waar het directiecomité voor de helft uit vrouwen bestaat.

De CEO van AXA Bank Europe, Jef Van In, werd onlangs genomineerd als één van de top 3 kandidaten voor de women at work award. Deze award beloont de CEO die het meeste inspanningen levert om gendergelijkheid te bereiken in zijn/haar onderneming.