Lenen voor een nieuwe auto was in 2015 33% goedkoper dan in 2013

Autoleningbarometer AXA Bank

Maandag 28 december 2015 —

In aanloop naar het Autosalon 2016 (van 14/01 tot 24/01), pakt AXA Bank ook dit jaar weer uit met interessante cijfers over autoleningen. Opvallend zijn volgende cijfers:

• De gemiddelde rentevoet voor nieuwe voertuigen is op 2 jaar tijd met 33% gedaald.
  • De aanschafwaarde van nieuwe voertuigen is gemiddeld gestegen met 5%.

Lenen voor een nieuwe auto is in twee jaar tijd dus maar liefst 33 procent goedkoper geworden. Dat betekent dat klanten zich een duurdere auto kunnen aanschaffen zonder dat ze maandelijks meer moeten afbetalen, of dat ze net voor een auto met meer opties gaan kiezen. AXA Bank merkt dat klanten een hoger bedrag gaan ontlenen voor nieuwe auto’s dan twee jaar geleden: het gemiddeld ontleend bedrag bedroeg in 2013 nog 16.990 euro, terwijl dit in 2015 al 18.122 euro is (een stijging van 7%). Dat de meesten daar effectief een duurdere auto mee kopen, blijkt uit de evolutie van de aanschafwaarde van de nieuwe wagens: een gemiddelde stijging van 5% (van 22.132 euro in 2013 naar 23.244 in 2015).

Dat autoleningen goedkoper zijn geworden, valt ook te merken aan de scherpe tarieven die de banken geven nu het autosalon in zicht komt. Die tarieven zijn zelfs nog competitiever dan vorig jaar. Bij AXA Bank waren dit vorig jaar 1,90% (nieuwe wagens, duurtijd minder dan 5 jaar) en 2,10% (nieuwe wagens, duurtijd 6-10 jaar). Dit jaar is dat respectievelijk 1,85% en 2,05%.

Meer cijfers vind je in de nieuwe barometer (zie bijlage).