Helft huiseigenaars bereid te investeren in energiezuinige woning

• Naar aanleiding van BATIBOUW heeft AXA Bank met onderzoeksbureau Insites 800 huiseigenaars ondervraagd over allerlei aspecten met betrekking tot wonen en (ver)bouwen.
  • Meer dan de helft (52%) van de respondenten zijn energiebewuste huiseigenaars: ze zijn bereid een extra investering te doen om energiezuinig te wonen.
  • De energiebewuste respondenten zijn veeleisender op vlak van hun woning maar zijn ook vaker bereid om in te boeten op uitstapjes en afwerking.
  • Wie bij AXA Bank een woonkrediet aangaat om energiezuinig te bouwen of renoveren betaalt geen dossierkosten.

‘Goed leven’, dat betekent vandaag ook ‘duurzaam leven’. Steeds meer bouwers of verbouwers zijn zich bewust van het ecologische aspect van hun project. 52% van de respondenten is bereid om extra te investeren in een energiezuinige woning. Deze energiebewuste huiseigenaars zijn sterk overtuigd van de waarde van een woning – 70% van hen gelooft dat een eigen huis een goede investering is, tegenover 53% van de respondenten die energiezuinig wonen minder belangrijk vindt.

De huizen van deze energiebewuste groep kosten gemiddeld dan ook 55.000 euro meer in aankoop maar zijn ook ruimer en hebben een grotere tuin. Ze zijn doorgaans veeleisender op vlak van hun woning en streven naar een huis dat aan al hun eisen voldoet. Om de perfecte woning te bekomen, zijn ze, in tegenstelling tot de respondenten die geen extra investering zouden doen voor een energiezuinige woning, meer bereid om in te boeten op de afwerking op en uitstapjes zoals restaurantbezoeken om hun energiezuinige droomwoning te realiseren.

AXA Bank legt ook dit jaar de nadruk op een woonlening met ruimte om goed te leven en biedt klanten uit alle leeftijdsgroepen advies bij het aangaan van een woonkrediet. Wie een woonkrediet aangaat om hun woning energiezuinig te bouwen of te renoveren betaalt geen dossierkosten. Deze actie is gestart op 3 februari en alle voorwaarden zijn terug te vinden op https://www.axabank.be/nl/batibouw2017-actie