Belg op zoek naar 1000 euro extra pensioeninkomen

De Belg wil gemiddeld 1000 euro extra pensioeninkomen per maand, bovenop het wettelijk pensioen. Dat blijkt uit de antwoorden van 38.000 Belgen die op de website van AXA Bank vragen invulden over hun pensioen. “Om 1000 euro extra per maand te bekomen tijdens je pensioen, spaar je best een vermogen van minimaal 300.000 euro bijeen,” zegt Xavier Gys van AXA Bank.

Meer dan 38.000 bezoekers vulden de afgelopen maanden de ‘3-vragen test’ in op de website van AXA Bank. Deze eenvoudige vragenlijst geeft een eerste idee van hoeveel kapitaal je ongeveer moet opbouwen om goed voorbereid te zijn op je pensioen.

1000 euro extra per maand

Uit de antwoorden blijkt dat Belgen een extra maandinkomen van gemiddeld 1000 euro willen tijdens hun pensioen. Dat is het gemiddelde bedrag dat men denkt nodig te hebben als aanvulling op het wettelijk pensioen, om goed te kunnen blijven leven en alle uitgaven te kunnen dekken.

• 41 % denkt voldoende te hebben met 500 euro extra per maand
  • 33 % of 1/3 wil 1000 euro extra per maand
  • 26 % of 1/4 denkt zelfs méér dan 1000 euro extra nodig te hebben. Iets meer dan de helft van deze groep (14 % van het totaal aantal respondenten) geeft aan minimaal 1500 euro extra te wensen.

Voor heel wat Belgen volstaat het wettelijk pensioen niet om dezelfde levenstandaard te behouden na het bereiken van de pensioenleeftijd. “Daarom is het belangrijk om zelf een spaarpotje op te bouwen,” zegt Xavier Gys, Head of Invest bij AXA Bank.

Vermogen opbouwen

Hoeveel kapitaal moet je dan ongeveer opbouwen om je pensioen goed voor te bereiden? Een flink bedrag, zo blijkt uit de resultaten. Xavier Gys : “Om op het gewenste extra inkomen te kunnen rekenen tijdens je pensioen, moet je tegen je pensioenleeftijd gemiddeld 418.653 euro bij elkaar gespaard hebben.”

Bij het opsplitsen van de resultaten per leeftijdscategorie wordt duidelijk dat de meeste respondenten ter voorbereiding van hun pensioen best een vermogen van minimaal 300.000 euro opbouwen.

• 18- t.e.m. 25-jarigen : gemiddeld 660.120 euro
  • 26- t.e.m. 35-jarigen : gemiddeld 513.600 euro
  • 36- t.e.m. 55-jarigen : gemiddeld 404.369 euro
  • 55-plussers: gemiddeld 319.809 euro

“Bij de berekening van dit bedrag houden we rekening met de inflatie,” aldus Xavier Gys. “Iemand die vandaag slechts 30 jaar oud is, zal daardoor een hoger bedrag bijeen moeten sparen dan iemand die bijvoorbeeld al 50 jaar oud is met hetzelfde doel.”

De 3-vragen test

Tijdens de maand oktober riep AXA Bank via een radio- en e-mailcampagne op om gebruik te maken van de ‘3-vragen test’ op haar website (axabank.be/nl/beleggen), en zo te berekenen hoeveel kapitaal je nodig hebt om goed te leven tijdens je pensioen.

Van de 38.000 Belgen die de vragen over pensioen invulden was bijna de helft tussen de 35 en 55 jaar oud (48 %), gevolgd door 55-plussers (29 %). Ook Belgen onder de 35 jaar oud (23 %) bleken al benieuwd te zijn naar hoeveel vermogen ze zouden moeten opbouwen.

Met deze campagne wil AXA Bank bewustzijn creëren bij Belgen over de pensioenkloof – het verschil tussen je inkomen en uitgaven eens je stopt met werken – en de noodzaak om je financieel voor te bereiden op je pensioen.

“Uiteraard is het eindresultaat van de test slechts een indicatie van het vermogen dat je nodig zou hebben om die pensioenkloof te dichten,” benadrukt Xavier Gys. “Voor een grondige analyse van je financiële situatie en voor persoonlijk advies kan je terecht bij één van onze bankagenten. We willen als bank onze klanten begeleiden bij de opbouw en het beheer van hun vermogen in de aanloop naar het pensioen.”

Lisa Pieters Press Officer, AXA Bank