Belg betaalt 1 op 2 keer met kredietkaart in het buitenland

Terwijl de vakantie-uittocht op gang komt, publiceert AXA Bank enkele cijfers over het gebruik van de Visa Classic en Visa Premium Plus kaart tijdens de eerste 4 maanden van 2015. Daaruit blijkt dat meer dan 1 op 2 betalingen in het buitenland gebeurt. De Belg wacht dus niet op de zomermaanden om op reis te vertrekken. De Visa Classic wordt het vaakst gebruikt voor vrijetijdsaankopen, de Visa Premium Plus meer op restaurant of hotel.

Uit de resultaten blijkt dat de Belgen het hele jaar door reizen. Ze gebruiken hun kredietkaarten voor betalingen in de Verenigde Staten en Canada (2,7%), maar ook in België (46%) en in Europa (47%). De Visa Premium Plus kaart wordt gebruikt voor hogere bedragen (118 euro) dan de Visa Classic kaart (92 euro). Met Visa betaalt u zelfs in het buitenland geen transactiekosten voor aankopen in winkels. Geld afhalen aan bankautomaten is wel betalend. Maar vanaf een opname van 270 euro is de Visa-kaart voordeliger dan een klassieke bankkaart.

De top 5 van de uitgaven

Visa Classic

1. Vrije tijd (16%)
  2. Voeding (14%)
  3. Shopping (13%)
  4. Restaurants/Hotels (13%)
  5. Brandstof (6%)

Visa Premium Plus

1. Restaurants/Hotels (18%)
  2. Vrije tijd (14%)
  3. Shopping (14%)
  4. Voeding (13%
  5. Reizen

Tips & tricks voor het vertrek

Uw Visa-kaart is een snel en veilig betaalmiddel, dat overal ter wereld aanvaard wordt.

Bij een St@rt2bank of Comfort2bank zichtrekening krijgt u gratis een Visa Classic. Met de St@rt2bank rekening kan je de Visa Classic kaart via de homebanking bestellen. De Visa Premium Plus biedt het comfort van een Visa-kaart met extra voordelen zoals reisbijstand, annulatieverzekering en een aankoopverzekering voor € 4,40 per maand.

De uitgavenlimiteit is standaard 2.500 euro per maand. U kan die tijdelijk verhogen in uw bankkantoor.

Activeer de mobile banking app van AXA Bank vooraleer u op vakantie vertrekt. U kunt dan uw zichtrekening, uitgavenlimiteit en historiek van uw Visa-kaart raadplegen en verrichtingen uitvoeren met uw smartphone of tablet.

Bel bij diefstal of verlies van uw kaart meteen Card Stop op +32 70 344 344 om de kaart te blokkeren. Tip: houd uw rekeningnummer bij de hand.