AXA verkoopt haar Hongaarse bankactiviteiten

Woensdag 3 februari 2016 — AXA kondigde vandaag aan dat het een akkoord heeft gesloten met OTP Bank Plc om haar Hongaarse bankactiviteiten te verkopen.

AXA Bank Hongarije is een branch van AXA Bank Europe die naast daily banking operaties ook een kredietportefeuille beheert die sinds 2011 in afbouw is. Omdat naar verwachting deze transactie zal resulteren in een uitzonderlijk verlies van ca. 80 miljoen euro in het nettoresultaat, is reeds een voorziening van dit bedrag geboekt in de geconsolideerde jaarrekening van de Groep per 31 december 2015.

Deze transactie is de laatste stap van de herpositionering van AXA Bank Europe tot een retailbank die zich volledig focust op de Belgische markt met zowat één miljoen klanten en in dichte samenwerking met AXA Verzekeringen in België”, zegt Jef Van In, Chief Executive Officer van AXA Bank Europe.

Op de voltooiing van deze transactie zijn de gebruikelijke voorwaarden van toepassing, met inbegrip van de vereiste goedkeuringen van de controleoverheden. De operatie zou rond zijn in de tweede helft van 2016.