AXA Bank stilaan op kruissnelheid

Operationeel resultaat van 90 miljoen euro in 2015

• Operationele winst van 90 miljoen euro mede dankzij opvallend sterke commerciële resultaten. Het resultaat wordt gedragen door een recordproductie woonkredieten, een groei in professionele kredieten en sterke groei in de verkoop van open bankfondsen. Elementen die wegen op het resultaat zijn de herfinancieringen van woonkredieten en een hogere bankentaks.
  • AXA Bank realiseert zo 32 miljoen netto jaarwinst (-48 miljoen euro in 2014), te danken aan 103 miljoen euro winst door de bankactiviteiten in België, 9 miljoen euro winst in Hongarije. De eenmalige impact van de voorziene verkoop van de Hongaarse activiteiten is -80 miljoen euro.

AXA Bank kon in 2015 voor het eerst sinds 2011 een positief nettoresultaat noteren. “AXA Bank geraakt sinds de lancering van het transformatieplan begin 2014 stilaan op kruissnelheid,” zegt Jef Van In, CEO van AXA Bank. “Het proces van derisking is compleet met de verkoop van de Hongaarse bankactiviteiten en de commerciële strategie in België slaat aan. Mede dankzij de vernieuwde website axabank.be en homebanking verhoogden we in 2015 ook onze digitale aanwezigheid. Zo verdubbelde bijvoorbeeld het aantal online spaarrekeningen. We gaan in 2016 keihard op ons elan door.

De bruto-productie kredieten (zonder interne herfinancieringen) groeit aan tot een recordbedrag van 3,5 miljard euro. Dat is 618 miljoen euro meer dan in 2014.

• De productie woonkredieten stijgt met 23% tot 2,9 miljard euro.
  • Een opvallende stijging van 20% nettoproductie valt te noteren in het segment professionele klanten (zelfstandigen, vrije beroepen en kleine ondernemingen). De productie komt op 400 miljoen euro.

Op vlak van sparen, zichtrekeningen en beleggingen, laat AXA Bank eind december 772 miljoen euro nieuwe inlagen noteren tegenover 475 miljoen in 2014

• De spaarboekjes groeien van 11,8 miljard euro in 2014 tot 12,2 miljard euro in 2015.
  • In het vierde kwartaal noteerde AXA Bank een opvallende groei in beleggingen (netto inlagen van 75 miljoen euro in 2015 tegenover -97 miljoen euro in 2014). Het is het resultaat van een bewuste keuze van AXA Bank om fondsen aan te bieden van gerenommeerde huizen en wereldspelers van zustergroepen zoals Architas en AXA Investment Managers en de fondsen van deze partners actief te promoten.
  • Het eigen gamma EMTNs valt in de smaak bij de belegger: opvallend succes van de Optinote European Excellence in 2015.

AXA Bank noteert 3 opvallende elementen die wegen op de jaarwinst 2015.

• AXA Bank betaalde in 2015 maar liefst 55 miljoen euro bankentaks, ruim 14 miljoen meer nog dan in 2014 en zes keer zoveel als de 9 miljoen euro in 2007. “De bankentaks speelt ons parten omdat die vandaag gericht is op spaarboekjes waardoor wij, samen met andere spaarbanken, twee- tot driemaal zwaarder belast worden dan de grootbanken,” zegt Jef Van In, CEO van AXA Bank. “Dat is een beetje cynisch omdat geen enkele van de kleinere banken tijdens de crisis van 2008 overheidshulp nodig had. Maar we betalen nu wel het gelag voor de vier grootbanken die destijds wel steun nodig hadden. Deze anomalie moet weggewerkt worden en ik heb er alle vertrouwen in dat de regering dat ook zal doen. Het staat immers in het regeerakkoord.
  • De golf aan interne herfinancieringen en vervroegde terugbetalingen van woonkredieten sinds 1,5 jaar heeft een aanzienlijke negatieve impact op de interestmarges.
  • Op 3 februari kondigde AXA Groep aan dat de Hongaarse bankactiviteiten van AXA Bank Europe verkocht worden aan het Hongaarse OTP Bank. Hiervoor werd op het resultaat van 2015 een eenmalige boekhoudkundige impact van 80 miljoen euro geprovisioneerd.

Op Belgisch grondgebied noteert AXA Bank voor 2015 een Return on Equity (RoE) van 10,6%. Met een kernkapitaalratio (CET1) van 18,2 % voldoet AXA Bank ruimschoots aan de kapitaalsverplichtingen opgelegd door de Europese Centrale Bank en is hiermee één van de meest solvabele banken in België.