AXA Bank presenteert resultaten expertenpanel over wonen en lenen

Batibouw 2016 is van start gegaan. Nog tot en met zondag 6 maart opent de grootste en belangrijkste beurs in de bouw-, renovatie- en woonsector opnieuw de deuren. In het kader van de beurs pakt AXA Bank uit met een expertenpanel over wonen en lenen. Ze legden de slogan van hun nieuwe marketingcampagne (“een woonlening met ruimte om goed te leven/da’s simpel”) voor aan 12 experts, waaronder architecten, vastgoedmakelaars, academici en economen. De centrale vraag van het panel: hoe vult de Belg vandaag en morgen die ‘ruimte om goed te leven’ in?

Uit dit expertenpanel kwamen heel wat interessante woon- en bouwtrends naar voor. De experts waren het er allen over eens dat de Belg niet wil inboeten aan levenskwaliteit, ondanks de stijging van de woningprijzen. Daarom stelt het expertenpanel een belangrijke trend vast: mensen gaan kleiner én compacter wonen. Pierre Hermant, directeur van FISA (Batibouw expert): “Kleiner wonen kan een goede manier zijn om meer levenskwaliteit te behouden, o.a. omdat je dan minder verbruikskosten zal hebben.”

Compacter wonen betekent dat de ruimte zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Voor architecten is het een uitdaging om het gevoel van ruimtelijkheid te creëren. Pierre Hermant: “Steeds vaker worden bepaalde ruimtes in het huis geschrapt (bv. bureau, eetkamer) om van de keuken bijvoorbeeld een grotere leefruimte te kunnen maken”. Bij architecten is er bovendien steeds meer vraag naar het inrichten van multifunctionele ruimtes. Dat is soms noodgedwongen, maar het is ook een manier om duurzaam te bouwen: zo pas je je huis gemakkelijk aan wanneer je behoeftes veranderen. Wat eerst kan dienen als speelkamer voor de kinderen, wordt later bijvoorbeeld een bureauruimte. Bij gescheiden ouders, die om de twee weken de kinderen hebben, kan de kinderkamer anders gebruikt worden wanneer de kinderen er niet zijn.

Pierre Hermant maakt nog een belangrijke vaststelling: “Veel Belgen vinden het belangrijk om zo snel mogelijk eigenaar te worden. Dat is uniek tegenover andere landen.” De andere experten uit het panel zijn het met hem eens. Ivo Van Bulck, Febelfin & BVK: “70% van de Belgen zijn eigenaar van een woning. Dat is een heel hoog percentage.” De Belg heeft nog steeds een baksteen in de maag. Joeri Van den Bergh, trendwatcher: “Huisje, tuintje, kindje blijft heel belangrijk bij Vlamingen, het is een bewijs dat je het gemaakt hebt in het leven.” Joost Callens, CEO Durabrik: “9 op 10 Belgen vinden dat het hebben van een eigen huis de beste garantie is op latere welvaart”.

Download zeker het volledige rapport met 7 grote trends en de individuele interviews met de experten.

Je bank: een belangrijke adviesgever

AXA Bank is trotse partner van Batibouw 2016 en zal als enige financiële instelling aanwezig zijn. Waarom neemt AXA Bank deel aan Batibouw? Batibouw is hét evenement van het jaar als het over bouwen gaat. Wij trekken dat graag iets breder, naar leven en wonen. Dit jaar draait het op Batibouw allemaal rond “laat je goed omringen van A tot Z”. Financieel advies is onmisbaar bij het maken van belangrijke woonbeslissingen. Daarom dat we als bank op Batibouw niet mogen ontbreken.

We weten allemaal dat de Belg een baksteen in zijn maag heeft. Het moment waarop je een huis wil kopen of bouwen is echt een sleutelmoment in iemands leven.

AXA Bank merkt dat mensen op zo’n belangrijk moment extra nood hebben aan advies en persoonlijk contact, aan een persoon die hen kan begeleiden. Niet toevallig zet AXA Bank haar stand tijdens Batibouw op in de patio, een hal die in het thema zal staan van “advies verlenen”.

Het advies van een bank gaat verder dan alleen maar advies geven over een woonkrediet. De rol van een financiële adviesgever is veel ruimer: hij kan je helpen om allerlei keuzes te maken die je levenskwaliteit kunnen beïnvloeden. Pierre Hermant: “Belangrijk is om samen met je bank te bespreken wat je verwachtingen zijn en welke levensstijl je wilt behouden. Nu wonen duurder is geworden, kunnen mensen toch levenskwaliteit garanderen, door bijvoorbeeld te opteren voor een kleinere woning, dichtbij het werk, met zo weinig mogelijk verbruikskosten. Als je wil renoveren, doe je dat best stap voor stap om kosten in de tijd te verspreiden.”